conditie-fysieketraining

Tijdens de selectietraining wordt er meer geëist van de kinderen. Naast de basisvaardigheden, techniek, tactiek, leren zij ook fysiek en mentaal met aandacht te trainen.

Een belangrijk onderdeel van de regiotraining is de bewegingsscholing/conditietraining. Via dit onderdeel streeft Heinhuis&Docter Tennis ernaar de bewegingsvaardigheid en het uithoudingsvermogen van de kinderen te verbeteren. Deze bewegingsscholing/conditietraining is erop gericht alle fysieke, motorische en psychische eigenschappen die het tennisspel kenmerken, zoveel mogelijk te ontwikkelen. Fysieke eigenschappen: snelheid, kracht, uithoudingsvermogen, lenigheid/beweeglijkheid en coördinatie. Psychische eigenschappen: motivatie, doorzettingsvermogen, concentratie, harding en verdraagzaamheid. De fysieke training wordt gegeven door Marcel Dost. Twee keer per jaar is er een test voor de kinderen om daar te meten hoe zij zich verhouden t.o.v. landelijke gemiddelden. Onderstaand leest u meeer.

Fysieke training tennis outdoor 2016

Fysieke training is het creëren van de fysieke basisvoorwaarden om tot betere prestaties te leveren. Dit betekent in de praktijk vaak kracht/conditietraining waarbij aan hele specifieke voorwaarden wordt voldaan die voor de tennisser in kwestie van belang zijn. Aangezien de training altijd functioneel moet zijn voor de desbetreffende tennisser wordt er in verschillende fases anders getraind (stabiliteit/mobiliteit, uithoudingsvermogen, kracht, maximaalkracht, explosiviteit).

Core stability

Core stability staat voor rompstabiliteit. Dit is een combinatie van spierbalans en spierkracht in het gebied van het bekken en de heup, waardoor het gehele lichaam in staande positie wordt gehouden. Kracht en coördinatie van de rompspieren is daarom van belang in zowel het dagelijks leven als voor sportprestaties.

De doelstelling is het trainen van de dieperliggende buikspieren, die de ruggengraat, het bekken en de schouders met elkaar verbinden.

Voordelen hiervan zijn:

• Het behouden, controleren en verbeteren van een goede lichaamshouding;
• effectiever, gezonder en beter gecoördineerd bewegen;
• helpt het voorkomen van sportblessures;
• beschermen van de rug bij extreme rompbewegingen.

De speedladder

De speedladder/loopladder verbetert het acceleratievermogen, coördinatievermogen en de snelheid en wendbaarheid van de tennisser. Het trainen met een trainingsladder vergroot ook de soepelheid van de spieren; spieren worden beter getraind en sterker en dat verkleint vervolgens de kans op blessures.

Testen

Gedurende het seizoen worden er snelheids- en uithoudingsvermogen testen uitgevoerd om te kijken of er progressie is bij de spelers.